09 SepGlöm träning och mat en stund

Som ni kanske har förstått vid det här laget så har jag en lite annan filosofi kräng mat och hälsa än många ni möter i branschen. Mitt mål i livet är att må bra och nå harmoni. Dit vill jag att alla ska nå. Ju fler desto bättre. Idag tänkte jag komma med lite tips på hur ni kan ventilera i livet, genom att göra saker som inte har är ett dugg nyttiga för er ur ett klassiskt hälsoperspektiv, men som jag menar är nödvändigt för att ni verkligen ska må bra. Ventiler behöver vi alla. Här kommer några.

Spel och Casino

Lika enkelt som det är kul. En underskattad ventil när du inte känner för en promenad, ett långkok, att städa, eller vad det nu är för krav du har i ditt liv. Det finns massor av sidor som erbjuder casino på nätet. Här får du spänning och avkoppling på en gång. Och samtidigt får du tillfälle att göra något som har effekten av att du kopplar av.

casinosidabn

Ätardag

Är precis vad det låter som. Tillåt dig själv att äta precis vad du vill en dag. Du kommer inte att bli tjock eller sjuk, förutsatt att du har en bra kost övriga dagar. Och nu pratar jag inte om att ta en glass till efterrätt. Ätardagen skall rymma precis alla dina fantasier av den mat du vill äta när du är utsvulten. Frossa är ingen synd, det är ett nöje. Det finns många åsikter om ätardagar. Jag kommer att återkomma till det senare i bloggen. Men det är givetvis inte farligt på något sätt. Ät och njut.

Gör inte ett skit

Att ligga på soffan en hel lördag kan skapa mycket ångest till en början. Men vi som lever i dagens stressade samhälle behöver göra just det ibland. Det är precis som med all avvänjning, tufft till en början. Men kan du inte slappna av ens när du ska slappna av, så är det tecken på att du behöver göra just det. Kliar det ändå i kroppen, ta en väldigt långsam promenad, få lite frisk luft och återvänd till soffan.

09 SepBär är grejen!

Bär och frukt är det bästa jag vet. Det är inte lika gott som godis kanske, men det finns så mycket mer än bara smaken att vinna på genom att inkludera bär och frukt i din vardag. Idag tänkte jag komma med lite enkla tips på hur du kan få med bär och frukt i din kost utan att anstränga dig för mycket. Målet med all kost, mat och träning skall ju givetvis vara att göra det så lätt för dig som möjligt.

Stark färg – Starkt immunförsvar

Idag vet nog de flesta vad antioxidanter är. Men en kort sammanfattning är: Ett ämne som återfinns i bär och frukter och som kan bygga upp din kropps försvar mot flera sjukdomar. Bärens Roger Federer är blåbäret. Den innehåller flest antioxidanter av alla bär. Generellt kan man tänka att, ju starkare färg, desto nyttigare. Nedan följer några tips på hur ni kan få i er flera av dessa fantastiska bär, utan att ruinera er.

Blåbär och glass - Man får äta glass. Framförallt på sommarhalvåret. Då finns det i de flesta av Sveriges skogar ett överflöd av blåbär att plocka. Helt gratis dessutom. Vaniljglass och blåbär är lika enkelt som det är gott. Är du mjölkallergiker så är sockrade blåbär, använd pudersocker, en fantastisk variant.

goji

Gojibär och müsli - Sedan ett par år tillbaka går det att hitta torkade gojibär i de flesta matbutiker. DEt finns ej i vår flora. Gojibäret är rosa, stort som ett russin, och smakar ungefär som ett russin. Själv brukar jag blanda en jättenyttig müsli med Starts tranbär-, hasselnötter- och choklad-müsli. Sedan häller jag i en bebis-näve med gojibär. De är ganska dyra. Men du behöver inte många. Fördelen med denna variant är att du kan äta året runt.

09 SepEn löprunda, en cigg och en öl?

I detta första inlägg tänkte jag utveckla mina tankar kring den hets som många upplever idag kring välmående. Den, för många, provocerande rubriken syftar till att både locka till läsning. Men i den finns också mycket av essensen i hur jag känner inför mat, träning och allmänt välmående. 

Perfekt finns inte!

Jag kommer att komma med massor av konventionella tips om hur ni äter och tränar för att må bra. Idag vill jag dock tipsa lite om hur ni kan tänka för att inte skapa ångest. Ångest är nämligen någon som tyvärr är väldigt vanligt i kring mat och träning. Vi sätter upp mål hur vi skall träna si och så mycket, gå ner i vikt, springa fortare, bli starkare och så vidare. Vi bestämmer oss att aldrig äta en pizza, dricka oss berusade, ta en cigg, eller ens dricka kaffe. Inom friskvårds-världen är det dessa värden som gäller. Förbud, förbud och åter förbud.

kaffe

Det är helt fel väg att gå. Vi skapar oss onödig ångest. Glöm perfekt. Leta istället efter harmoni. Harmoni når man genom att inte sätta gränser. Att ställa upp mål är givetvis nödvändigt. Men den som verkligen vill sluta äta pommes frites, dricka hinkvis med öl, eller äta godis, kommer troligtvis aldrig att nå dit, om den försöker göra det genom förbud.

Det är genom att tillåta sig själv att inte vara perfekt som man når sina mål. Det handlar inte om att ständigt falla för frestelsen. Det handlar om att ha ett rimligt förhållande till sina lustar, vad de än kan vara. Effekten av att sätta upp rimliga mål gäller det mesta i samhället. I hur vi sköter vår ekonomi, i hur vi uppfostrar våra barn, i hur vi låter sunt förnuft styra våra beslut. Då är det väl fullkomligt rimligt att vi tänker likadant kring mat och träning?